Jedz menej, ži dlhšie

peppers

 

 

 

 

 


JEDZ MENEJ, ŽI DLHŠIE
Po tisícročia boli pôsty alebo zníženie príjmu potravy používané na liečebné účely a na odvrátenie procesu starnutia. Zvieratá nejedia, keď sú choré alebo sú v zimnom spánku. Ľudské telo inštinktívne vie, že je dobré nejesť žiadnu pevnú stravu, keď je choré. To je dôvod prečo pri chorobe strácame chuť na jedlo. Všimli ste si určité obdobia, kedy jete menej než obvykle? To je spôsob, akým nám telo hovorí, že je čas dať si prestávku v prijímaní pevnej stravy, pretože jej spracovanie je energeticky náročné a táto energia je teraz potrebná na iné účely – liečenie a obnovenie zdravia. Šesťdesiatročný výskum ukazuje, že zníženie príjmu potravy predlžuje život.
 
 
Fakt: Krátkodobé obmedzenie kalorického príjmu spomaľuje proces starnutia, znižuje množstvo voľných radikálov a citlivosť na inzulín.
 
Nedávne vedecké štúdie potvrdzujú, že krátkodobé obmedzenie kalorického príjmu by skutočne mohlo spomaliť starnutie. Vedci zaznamenali, že nižší metabolický stupeň spojený s obmedzením kalórií znižuje množstvo voľných radikálov a tým prispieva ku spomaleniu starnutia. „Mnohé ďalšie úpravy metabolizmu sú spojené s obmedzením kalorického príjmu. Upravuje sa citlivosť na inzulín, nadmerné vylučovanie hormónov a vrodené dispozície srdca, svalov a mozgu a tak sa spomaľuje proces starnutia.“ (Dr. Stephen R. Spindler, PhD, Ústav biochémie, Kalifornská Univerzita)

 

Fakt: Zníženie nadváhy zmenšuje riziko ochorenia spôsobeného starnutím.

„Štúdie tiež ukázali, že prísne nízko-kalorické diéty nielen znižujú cholesterol, krvný tlak a ďalšie rizikové faktory spojené s ochorením srdca, infarktom a cukrovkou, ale tiež znižujú riziko vzniku rakoviny a Alzheimerovej choroby.“ (John O. Holloszy, Washington University School of Medicine v St. Louis, Missouri)

Fakt: Pôst vylepšuje režim spánku, zvyšuje schopnosť sústredenia počas dňa a vitalitu, obnovuje emocionálnu rovnováhu a zvyšuje produkciu rastového hormónu.

Štúdia, ktorá analyzovala skupinu 15-tich zdravých, neobéznych dobrovoľníkov na týždennom podomácky upravenom pôste, dospela k záveru, že kvalita spánku, miera sústredenosti počas dňa, vitalita a emocionálna rovnováha vo výsledku súčasne vzrástli. (A. Michalsen, F. Schlegel, A. Rodenbeck, R. Luedtke, G. Huether, H. Teschler, G. J. Dobos, Annals of Health and Nutrition)

 Fakt: Opakované pôsty vykazujú väčšie účinky než dlhodobé obmedzenie príjmu kalórií.

 

 

 

 Takže dobrá správa je, že krátkodobé pôsty, ktoré je jednoduchšie zaradiť do nášho životného štýlu, sú účinnejšie ako každodenné zníženie príjmu kalórií.

 

Fakt: Pôst znižuje množstvo leptínu, a tým riziko ochorenia rakovinou prsníka a ženských orgánov.

 

Obézni ľudia majú vyššiu hladinu leptínu, ktorá potom spätne spôsobuje jeho zhoršenú funkciu v tele. U dievčat s nadváhou začína puberta skôr a vyššie hladiny leptínu zvyšujú riziko vzniku cukrovky a rakoviny prsníka a ženských orgánov. Deje sa to nasledovne: Keď viac jeme, priberáme. Keď priberieme, zvýši sa hladina leptínu. Keď sa zvýši hladina leptínu, vzrastie množstvo pohlavného hormónu a tým riziko rakoviny u žien. V nedávnej štúdii trojdenný pôst držaný chudými ženami viedol k 62% úbytku leptínu (Weigle DS). V rovnakej štúdii sa uvádza, že diéta so 700 kalóriami na deň viedla u obéznych mužov k poklesu leptínu o 76%, napriek tomu že ich váha sa znížila iba o 21% počas troch mesiacov (Weigle DS). V ďalšej štúdii sú uvedené výsledky dva a pol denného pôstu, kde došlo k poklesu leptínu o 78%.(Berghendahl M.)

 

 

Ďalšie štúdie a články nájdete na:

• Positive Health

• Harper's Bazaar